Article 5 - guest review

• Autor: Kristen Simmons
• Série: Article 5
• Díl: první
• Rok vydání: 2012
• Nakladatelství: Tor Teen
• Žánr: dystopie

I v roce 2013 nás určitě čeká nová porce dystopií. Je tu spousta knížek, které na překlad teprve čekají. Jedním z adeptů na útok na česká knihkupectví je i Article 5. Předně bych chtěla poděkovat Laurdes a to nejen za tuto knížku, ale i za to, že mi otevřela celý tenhle dystopicko-knižní svět. A teď už k věci. Jako obvykle tu máme svět "po", tentokrát je autorka - americká spisovatelka Kristen Simmons - dost konkrétní. Spojené státy jsou krátce po Válce a Amerika si zvyká na nová pravidla. Která nejsou zrovna mírná, a jak tušíme, na jejich dodržování se klade nemalý důraz. A nepoddajní, neboli ti, kdo pravidlům nevyhovují, mizí. Jednoho dne je zatčena i maminka hlavní hrdinky Ember. A o co hůř - jedním ze zatýkajících úředníků je i Chase Jennings, jediný kluk, kterého Ember v životě milovala.

New York, Los Angeles i Washington DC jsou vylidněna. Listina práv byla zrušena a nahrazena Morálními zákony. Už není žádná policie - místo ní tu jsou vojáci. Už nejsou žádné pokuty za špatné chování - místo nich je tu zatýkání, soudní procesy a možná i něco horšího. Lidé, kteří byli jednou zatčeni, se domů obvykle nevrátí. - o překlad se postarala autorka článku

Ember Millerová, vypravěčka celé knihy (a zřejmě celé plánované trilogie), pociťuje nový režim mnohem víc, než by jí bylo milé. Dobu před válkou si pamatuje, a tak je pro ní těžké se smířit s různými fakty - jako třeba s tím, že její nejoblíbenější knížka je zakázána, a tak podobně. Do toho pak přichází již zmiňované zatčení a následně boj s jediným cílem - znovu se setkat se svou nekonformní matkou.

Během celé knížky se mi Ember jevila jako osoba jednající tak nějak nepochopitelně. Snad to bylo tím, že autorka často pracuje s prvkem lidské psychiky pod tlakem, což je, po americku řečeno, výzva. Je zajímavé sledovat například Embeřin bojácný přístup ke zbraním. I její boj s láskou. Tady ale musím říct, že jsem nad některými jejími myšlenkovými pochody vůči Chaseovi opravdu jenom kroutila hlavou.

Á propos, Chase Jennings. Ember ho líčí jako nějakého temného člověka, ale pro mě se Chase stal jedním z nejkladnějších knižních hrdinů vůbec. Jeho psychika je pod tlakem přímo neuvěřitelným, přesto si Chase - pozor, spoiler- zachovává (celkem) chladnou hlavu a jedná podle svého svědomí (které z něj nevymlátila ani armáda). Navíc je krásný, silný, chytrý…a tak je právě možná cílem autorky, abychom si ho jako čtenáři navzdory Eminým pochybnostem zamilovali.

Ostatním postavám je daný celkem malý prostor, což ale knize nijak nevadí. Naopak je to v některých chvílích zajímavé, protože máte možnost si dost domýšlet.

Možností si domýšlet je tedy v knize vůbec požehnaně. Osobně bych nebyla proti, kdybychom se dozvěděli víc třeba o Válce nebo prezidentovi. Jenže tyhle drobné nedovyprávěnosti zase umožňují někdy až dechberoucí spád příběhu.

Ten je umocněný skvělým rozvržením - kapitoly jsou tak akorát dlouhé, dobře členěné na podkapitoly a protkané flashbacky. Přičemž flashbacky ani trošku nenudí, naopak, dodávají nám informace i napětí. Z řemeslného hlediska bych vůbec osobně knížce vysekla poklonu - od bezvadné obálky až po písmo a živý jazyk, nemůžu najít nic k vytknutí.

Dalším plusem pro mě byla absence samožerných wi-comů, sér, psaček, časovaných virů a podobných věciček. Líbí se mi, že Kristen Simmons v zápletce nepotřebovala berličky pomáhající k zajímavosti. Vystačila si s tím, co máme my. Pěsti, nástěnky s tvářemi pohřešovaných, obchodní centra, krematoria, auta, knížky…a tak dále. Article-u 5 to hodně přidalo, a když pominu morální problém toho, že ze třetí světové by se možná nemusela dělat teenagerská kovbojka (pardon), opravdu jsem to hodně oceňovala.

Ani Article 5 ale není (pro mě) bezchybný. Někdy jsem cítila až moc náhod, až moc velký tlak na pilu, co se působivosti týče, účelovost některých věcí… Prostě kniha psaná na efekt. A ten efekt se víceméně dostavil, takže je to vlastně v pořádku.

Kristen Simmons s Article 5 přišla mezi velkou konkurenci. V únoru se nám chystá naservírovat další díl. Přestože moje touha si ho přečíst není nijak sžírající, musím říct, že se mi Article 5 líbil. O hodnocení jsem dost dlouho přemýšlela. Viděla bych to asi takhle: pokud byste čekali převratné dílo, jedna hvězdička. Pokud přínosnou a objevnou dystopii, dvě. Kdyby se vám zachtělo kvalitního čtení pro mladé, tři. V případě, že si chcete přečíst dobrodružství atraktivních hrdinů, slušné čtyři. Jestli byste rádi odpočinek s knížkou, pět hvězdiček.

A za mě celkově tři a tři čtvrtě.

2 lidé ohodnotili tento článek.